کپسول سفالکسین ۵۰۰ | عوارض کپسول سفالکسین ۵۰۰

d985d988d8a7d8b1d8af d985d8b5d8b1d981 d988 d8b9d988d8a7d8b1d8b6 daa9d9bed8b3d988d984 d987d8a7db8c d8b3d981d8a7d984daa9d8b3db8cd986 dbb5 5c8c1d3150304 - کپسول سفالکسین ۵۰۰ | عوارض کپسول سفالکسین ۵۰۰

کپسول سفالکسین ۵۰۰

دکتر لیمو : کپسول سفالکسین ۵۰۰ | عوارض کپسول سفالکسین ۵۰۰ : کپسول شربت سفالکسین برای سرماخوردگی موارد مصرف سفالکسین عوارض جانبی سفالکسین در بارداری در شیردهی برای عفونت دندان گلودرد ۵۰۰ یا ۲۵۰ میلی گرم نحوه مصرف کپسول سفالکسین برای درمان بسیاری از بیماری های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول سفالکسین به گروهی از آنتی بیوتیک ها(چرک خشک کن ها) به نام سفالوسپورین ها تعلق دارد.

این گروه دارویی موجب توقف رشد باکتری ها می گردد. در بارداری دوران شیردهی عوارض گلو درد عفونت دندان عفونت لثه سرماخوردگی آنتی بیوتیک برای عفونت دندان جوش صورت اسهال اسکال دارویی آنتی بیوتیک آموکسی سیلین زن باردار دوران بارداری توجه داشته باشید که این دارو برای درمان عفونت های ویروسی کاربردی ندارد. به عبارتی آنتی بیوتیک ها موجب درمان عفونت های ویروسی(نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی) نمی گردند.داروی سفالکسین همچنین برای پیشگیری از عفونت هایی که ممکن است به دنبال عمل های جراحی و دندانپزشکی رخ دهد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص ژلوفن | عوارض ژلوفن | موارد منع مصرف و معرفی ژلوفن

سفالکسین برای سرماخوردگی

با وجود اینکه حساسیت دارویی یکی از نادرترین عوارض این داروست، بایستی به آن توجه ویژه ای نمود. بنابراین به شما توصیه می شود در صورتی که سابقه حساسیت دارویی به کپسول سفالکسین یا هر گونه آنتی بیوتیک دیگر دارید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از آنکه این دارو را مصرف نمایید بایستی پزشک خود را در جریان تمامی بیماری های دیگر خود از قبیل مشکلات گوارشی و همچنین بیماری های کلیوی از قبیل نارسایی کلوی قرار دهید.

خوشبختانه مصرف این دارو در دوران بارداری عارضه بدی بر جنین ندارد. با این وجود به هنگام مصرف این دارو در بارداری مجددا با پزشک خود مشورت نمایید. به یاد داشته باشید که این دارو از طریق غدد شیری به درون شیر مادر ترشح می گردد. بنابراین به خانم هایی که قصد شیردهی به نوزاد خود را دارند بایستی با پزشک خود در رابطه با مقدار داروی خود مشورت نمایند.

دیفن هیدرامین | عوارض مصرف دیفن هیدرامین

مکانیسم اثر کپسول سفالکسین

در بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین بویژه واكنشهای با واسطه IgE (مانند آنافیلاكسی، آنژیوادم، كهیر) با احتیاط مصرف شود. مصرف دارو ممكن است ‌كولیت به دنبال مصرف آنتی بیوتیك یا كولیت ثانویه به كلستریدیوم دیفیسیل ایجاد كند.

تداخل دارویی سفالکسین ۵۰۰

اعصاب مركزی: سرگیجه، سردرد، آژیتاسیون، گیجی، خستگی، توهم.
دستگاه گوارش: تهوع، كاندیدیای دهان، اسهال، التهاب زبان، اختلال گوارشی، ‌كرامپهای شكمی، خارش مقعد، گاستریت.
ادراری ـ ‌تناسلی: خارش دستگاه تناسلی، كاندیدیازیس، واژینیت، ‌نفریت بینابینی.
عضلانی- اسكلتی : آرتریت ، درد مفصل.
پوست: بثورات اریتماتو و پاپولی ، ‌كهیر.
خون: ائوزینوفیل، نوتروپنی، ‌ترومبوسیتوپنی.
سایر عوارض: حساسیت مفرط، آنافیلاكسی.

مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی: ممكن است تهوع، استفراغ، درد اپی گاستر، اسهال و هماچوری ایجاد كند.
درمان: اثر همودیالیز یا دیالیز صفاقی، Forced diuresis یا هموپرفیوژن با شاركول اثبات شده نمی‌ باشد. درمان شامل اقدامات حمایتی است.

مصرف در حاملگی و شیردهی

از مصرف دارو در حاملگی و شیر دهی خودداری کنید مگر طبق تجویز پزشک

هالوپریدول چیست ؟ |عوارض هالوپریدول | موارد منع مصرف

هشدار

از مصرف دارو به طور خودسرانه و یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید .
در صورت وجود اسهال به ویژه در نوع شدید آن قبل از مصرف هر داروی ضد اسهال حتماً با پزشک مشورت کنید .مصرف دارو تغییر در جواب آزمایش در بیماران دیابتی ایجاد می کند .
در صورت عدم پیشرفت درمان یا بدتر شدن علائم چند روز پس از مصرف دارو حتماً با پزشک مشورت کنید .

مقدار و نحوه مصرف دارو کپسول سفالکسین ۵۰۰

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به قرار زیر است :
بزرگسالان : ۲۵۰ میلی گرم تا ۱ گرم هر ۱۲ ساعت .
نوزادان ۱ ماهه و کودکان تا ۱ سال سن mg/kg5/12-25/6 هر ساعت .
در کودکان با وزن kg40 ، mg250 تا ۱ گرم هر ۶ تا ۱۲ ساعت .
در کودکان ۱ ساله و بالاتر و با وزن بالاتر از kg40 ، mg/kg25- 25/6 هر ۶ ساعت یا mg/kg50 – ۵/۱۲ هر ۱۲ ساعت .

كلرپرومازين‌ | عوارض كلرپرومازين‌ | موارد منع مصرف كلرپرومازين‌

عوارض جانبی مصرف سفالکسین

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد اگر چه کلیه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از آن ها با پزشک مشورت شود .

عوارض با شیوع کمتر یا به ندرت : درد و کرامپهای شکمی یا معدی ، حساسیت غیر عادی شکمی، اسهال (آبکی و شدید نیز گاهی خون آلود) ، تب ، خونریزی غیر عادی و یا خونمردگی .

عوارض شایع شامل کپسول سفالکسین ۵۰۰

عوارض معدی – رودی (کرامپهای شکمی ، اسهال خفیف ، تهوع یا استفراغ ) ، سردرد ، خارش نواحی مقعدی – تناسلی ، قرمزی دردناک دهان یـا زبان می باشد که در صورت ادامه یافتن یا بدتر شدن با پزشک مشورت کنید .عوارض جانبی کپسول سفالکسین ۵۰۰ چیست؟(cephalexin side effects)
کپسول سفالکسین نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این عوارض جانبی نادر هستند. با این وجود شایعترین عوارضی که ممکن است به دنبال مصرف کپسول سفالکسین شاهد آن ها باشیم عبارتند از:

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران | آنتی بیوتیک

این عوارض معمولا نادرند و خود به خود نیز بهبود می یابند. در صورتی که این علایم پایدار و یا بسیار آزار دهنده بودند حتما پزشک خود را در جریان ماجرا قرار دهید. در نظر داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است چون می دانسته شما از مصرف این دارو سود بیشتری نسبت به عوارض آن می برید. با این وجود در صورتی که عوارض برای شما بسیار آزاردهنده می باشد پزشک خود را از موضع با خبر سازید.

کپسول سفالکسین به ندرت می تواند موجب ایجاد بیماری ای گوارشی به نام کلستردیوم دیفیسیل گردد. این بیماری معمولا به دنبال مصرف آنتی بیوتیک هایی ایجاد می گردد که فلور نرمال روده را تغییر می دهد. از ابتدایی ترین علایم این بیماری می توان به اسهال اشاره کرد که میتواند همراه با خون نیز باشد. تشخیص اصلی این بیماری کلونوسکوپی و تست های خونی برای شناسایی باکتری عامل می باشد.

آشنایی با لیدوکائین | عوارض مصرف لیدوکائین Lidocaine

گرچه حساسیت دارویی یکی از مهلک ترین عوارض آنتی بیوتیک هاست اما حساسیت دارویی شدید به این دارو عارضه ای بسیار نادر است. با این وجود شما بایستی با وجود هر گونه واکنش و حساسیت دارویی به این دارو بی درنگ به یک مرکز درمانی مراجعه نمایید.

گرچه حساسیت دارویی شدید به کپسول سفالکسین عارضه ای نادر است اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بنابراین در صورت پدید آمدن هر یک از علایم حساسیت دارویی بایستی بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید. شایعتریان علایم حساسیت دارویی عبارت است از:

تداخلات دارویی کپسول سفالکسین ۵۰۰ چیست؟(what is cephalexin)

تداخلات دارویی یا بر هم کنش میان داروها از آن جهت حائز اهمیت است که می توانند اثربخشی داروی شما را افزایش یا کاهش دهند. تصور کنید که شما داروی دیگری را نیز به علت مشکل دیگری مصرف می کنید. آن دارو می تواد میزان اثر بخشی داروی شما را کاهش دهد. بنابراین پزشک شما بایستی میزان داروی تجویز شده برای شما را افزایش دهد. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین معنا که اگر داروی دیگری میزان اثر این داروی شما را افزایش دهد می تواند شما را مستعد عوارض جانبی این دارو نماید. بنابراین پزشک شما بایستی دوز این دارو را در شما کاهش دهد تا احتمال عوارض جانبی در شما کاهش یابد.

سیتالوپرام | موارد مصرف سیتالوپرام | عوارض سیتالوپرام

موارد و مقدار مصرف سفالکسین

فارماكوكینتیك

جذب: به دنبال مصرف خوراكی به سرعت و به طور كامل از دستگاه گوارش جذب می‌شود. غذا جذب سفالكسین را به تأخیر می‌ اندازد، ولی مانع جذب آن نمی‌ شود.

پخش: به طور گسترده در اكثر بافتها و مایعات بدن، از جمله كیسه صفرا، كبد، كلیه‌ها، ‌استخوان، خلط، صفرا‌ و مایعات مفصلی و صفاق انتشار می‌ یابد.نفوذ این دارو به مایع مغزی ـ‌ نخاعی (CSF) بسیار كم است. سفالكسین از جفت عبور می‌ كند. حدود ۱۵-۶ درصد آن به پروتئین پیوند می‌ یابد.

متابولیسم: سفالكسین متابولیزه نمی‌ شود.

دفع: سفالكسین عمدتاً به صورت تغییر نیافته در ادرار و از طریق ترشح لوله‌ای در كلیه و فیلتراسیون گلومرولی دفع می‌ شود. مقدار كمی از آن در شیر مادر ترشح می‌ شود. نیمه عمر دفع این دارو در بیماران دارای عملكرد طبیعی كلیه حدود ۱-۵/۰ ساعت و در بیماران مبتلا به نارسایی شدید كلیوی ۱۴-۵/۷ ساعت است. همودیالیز یا دیالیز صفاقی سفالكسین را از بدن خارج می‌ كند.

قرص چربی سوز ال کارنیتین | فواید ال کارنیتین | عوارض ال کارنیتین

مقدار مصرف شربت سفالکسین

موارد مصرف این دارو در درمان عفونت های مفاصل و استخوان ، عفونت های مجاری تناسلی ، زرد زخم ، عفونت گوش میانی ، فارنژیت باکتریایی یا گلودرد ، عفونت های پوست و بافت های نرم ، عفونت های باکتریایی مجاری ادراری توصیه می شود.

راهنمائیهای عمومی

• قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید :
  • حساسیت به پنی سیلین ها و سایر مشتقات آن ، پنی سیلامین و یا سفالوسپورین ها .
  • حاملگی .
  • شیردهی .
  • مصرف داروهای دیگر .
  • وجود بیماری های دیگر به ویژه سابقه بیماری های خونریزی دهنده ، بیماری های معدی – رودی همچون کولیت ، نقص عمل کبدی یا کلیوی .
  • در صورت وجود ناراحتی های گوارشی برای کاهش تحریک دارو را با غذا میل نمائید .
  • دوره درمان را به ویژه در عفونت های استرپتوکوکی تکمیل کنید .
  • دارو را به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص مصرف کنید .
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن آنرا مصرف کنید ولی چنانچه زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است آنرا مصرف نکنید و دوز بعدی را دو برابر ننمایید .
  قرص آهن | بهترین زمان مصرف قرص آهن