شیاف استامینوفن | موارد مصرف | نحوه مصرف شیاف استامینوفن

دکتر لیمو : شیاف استامینوفن | موارد مصرف شیاف استامینوفن | نحوه مصرف شیاف : استامینوفن دارویی است رایج كه بدون نسخه پزشك قابل تهیه می باشد. این دارو یك مسكن غیر مخدر است كه در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد، دندان درد، درد خفیف استئوآرتریت (آرتروز)، و دردهای ناشی از جراحی های كوچك كاربرد دارد. استامینوفن همچنین تب را كاهش می دهد. این دارو ممكن است در بسیاری دیگر از داروها با اسامی تجاری متفاوت وجود داشته باشد. به استامینوفن پاراستامول نیز گفته می شود.حال میخواهیم با مورد مصرف شیاف استامینوفن آشنا شویم:

نحوه مصرف شیاف استامینوفن:

۱-پوشش شیاف را بردارید.

۲-نوک شیاف را درآب بزنید

۳- به پهلوی چپ دراز بکشید و زانوی راست را به سمت قفسه سینه ببرید.اگر چپ دست هستید به پهلوی راست دراز بکشید وزانوی چپ حرکت دهید.

۴- با انگشت شیاف را به اندازه دو ونیم سانتیمتر در بزرگسالان (و در کودکان ۱٫۲۵ تا۲٫۵ سانتیمتر) در مقعد جای دهید. چند لحظه صبر کنید.

گالانتامین | خواص داروی گالانتامین | عوارض گالانتامین

۵- بعد از ۱۵ دقیقه از جای خود برخیزید. دستان خود رابشوئید وفعالیت معمول خود را شروع کنید.

احتیاطات مصرف استامینوفن:

از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی مثل بروفن، دیکلوفناک، ملوکسیکام، پیروکسیکام ، ایندومتاسین همراه با استامینوفن خودداری شود.

برخی داروها بخصوص داروهای سرماخوردگی مثل آدولت کولد حاوی استامینوفن می باشند،قرصهای اکسدرین و A.C.A نیز دارای استامینوفن ،اسپیرین و کافئین برای درمان موقت میگرن و سردرد تنشی است و در صورت مصرف همزمان این داروها با شیاف یا قرص استامینوفن باید مقدار مصرف استامینوفن بر اساس کل استامینوفن خورده شده تنظیم شود زیرا مصرف بیش از حد مجاز استامینوفن مسمومیت شدید وکشنده کبدی ایجاد می کند.

حساسیت به استامینوفن:

در صورت وجود این علائم مصرف استامینوفن قطع وبه اورژانس مراجعه شود:

ورم دهان ،صورت لبها،چشم ها،دست،پا ومچ پا/گرفتگی صدا/تنگی نفس/اشکال در بلع/قرمزی و تاول در پوست/پوسته ریزی سطح بدن/جوش پوستی/کهیر/خارش

درمان دردهای خفیف تا متوسط

:: درمان کوتاه مدت برخی انواع سردرد( مانند میگرن در شرایطی که بیمار استفراغ دارد)داروهای ضد درد باعث درمان سردرد نمی شوند،انهاتنها بطور موقت علائم را رفع می کنند.داروهای مسکن ضد درد باگذشت زمان ممکن است تاثیر خود را ازدست داده وحتی موجب سردرد شوند. برای پرهیز از بروز سردرد های ناشی از استفاده زیاد مسکن، این مسکن های بدون نسخه را نباید بیش از۹ روز در هر ماه استفاده کرد..بعلاوه همه داروها دارای عوارض جانبی هستند. اگر دارویی بطور منظم مصرف می شود، بهتر است در مورد عوارض ان با پزشک صحبت نمود.در ضمن بیمار بایددر نظر داشته باشد که داروهای مسکن ضد درد جایگزین شناسائی و رفع عوامل استرس زا و شعله ور کننده سردرد نیستند .

آشنایی با انار | تمام خواص انار

:: درمان کوتاه مدت تب

::درد و تب بدنبال واکسیناسیون

:: آنفلوانزا

::سرماخوردگی

:: درد التهاب مفاصل

:: درد ناحیه پشت و کمردرد

:: دندان درد

:: کرامپ پریود بانوان

::دردهای عضلانی

استامینوفن در حاملگی وشیردهی:

استامینوفن با مقادیر معمولی داروی بی خطری در دوران حاملگی است و با شیر دهی مشکلی ایجاد نمیکند و پرمصرف ترین مسکن دوران حاملگی و شیردهی است. و در هر صورت تجویز داروها در حاملگی و شیردهی باید با نظر پزشک باشد.

در کودکان :

در صورتی که پس از تجویز دارو توسط پزشک بعد از ۵ روز مصرف استامینوفن علائم بیماری مانند درد،قرمزی وتورم رفع نشد یا تب بیش از ۳ روز ادامه پیدا کرد باید مجددا به پزشک مراجعه شود.در گلودرد شدید کودکان یا اگر تب ،، تهوع ،استفراغ ،راش پوستی و سردرد همراه آن وجود دارد باید به پزشک مراجعه شود.

در بزرگسالان:

در صورتی که پس از تجویز دارو توسط پزشک علائم بیماری مانند درد، تورم و قرمزی بعد از ده روز مصرف استامینوفن بدتر شد یا بعد از سه روز تب ادامه پیدا کرد، باید مجددا به پزشک مراجعه شود. برای کاهش احتمال سمیت کبدی استامینوفن ، بدون تجویز پزشک در هر بار مصرف استامینوفن ، مقدار بیش از ۳۲۵ میلی گرم استفاده نشود.

کپسول سفالکسین ۵۰۰ | عوارض کپسول سفالکسین ۵۰۰

علائم مسمومیت استامینوفن:

تهوع/استفراغ/از دست دادن اشتها/تعریق/خستگی شدید/خونریزی یا کبودی غیر عادی/درد در بالای شکم سمت راست/زرد شدن پوست یا چشم ها/علائم شبیه انفلوانزا

مسمومیت دارویی:

در صورت مصرف بیش از حد دارو حتی اگر علامتی وجود ندارد باید فورا به مرکز درمانی مراجعه شود.مصرف الکل همزمان با استامینوفن احتمال مسمومیت را زیاد می کند.