برنامه غذایی ماهانه

دکتر لیمو | Dr Limoo > برنامه غذایی ماهانه

چطور برنامه غذایی ماهانه تهیه کنیم؟

سایت لاغری و تناسب اندام دکتر لیمو | Dr Limoo : برنامه رژیم غذایی : برنامه غذایی ماهانه : با تغییرات کوچک شروع کنید. به جای اینکه برای تمام وعده‌های غذایی هفته برنامه‌ریزی کنید، در هفته‌ی اول و دوم تنها یکی از وعده‌های غذایی را مشخص کنید. صبحانه به خاطر سادگی آماده کردنش انتخاب بسیار مناسبی است (قبل از شروع، شاید بد نباشد به فهرست بهترین خوراکی‌‌ها برای تهیه صبحانه مفید نگاهی بیندازید). بعد از اینکه به این فرایند عادت کردید می‌توانید وعده‌ی دیگر‌ی را به برنامه غذایی چند هفته‌ی بعد اضافه کنید. سپس همین روند را ادامه بدهید. وقتی به تعیین وعده‌های غذایی عادت کردید می‌توانید میان‌وعده‌ها را نیز انتخاب کنید.

مرحله‌ی اول

فهرستی از غذاهایی که با شیوه‌ی پخت‌شان آشنا هستید، تهیه کنید. حالا زمان آزمودن غذاهای جدید نیست. سراغ هفت غذایی بروید که بلدید بپزید و موردپسند اعضای خانواده‌تان است. خوب است نظر خانواده را نیز جویا شوید. به این ترتیب آنها خود را در این برنامه‌ریزی دخیل می‌بینند و دیگر کمتر از منوی هفتگی شکایت می‌کنند.

مرحله‌ی دوم

غذاها را براساس پروتئین مرتب کنید. حتی کسانی که عاشق مصرف مرغ هستند، اگر قرار باشد هر روز مرغ بخورند، خسته خواهند شد. بنابراین اگر فهرست شما کلا بر محور مرغ می‌چرخد بهتر است تجدیدنظر کنید. برای مثال هفته‌ای دو وعده مرغ، دو وعده غذای بدون گوشت، دو وعده ماهی و یک وعده غذا با گوشت قرمز تهیه کنید. اما وعده‌های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید.

مرحله‌ی سوم

فهرست خود را آماده کنید. وقتی هفت غذای خود را مشخص کردید آنها را روی کاغذ بنویسید. تمام ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی غذاها را نیز در سمت دیگر کاغذ بنویسید. ادویه‌ها و چاشنی‌ها را نیز فراموش نکنید. روی این کاغذ، یک پیمانه برنج مورد نیاز برای یک وعده‌ی غذایی را نمی‌نویسید بلکه تمام برنج مورد نیاز در هفته را ثبت می‌کنید. این فهرست خرید اصلی‌تان برای کل هفته خواهد بود که می‌تواند تا چند هفته شما را از خرید مجدد در امان نگه دارد.

مرحله‌ی چهارم

نگاهی به یخچال، قفسه‌ها و کابینت‌‌های خود بیندازید تا ببینید همین حالا در خانه چه چیزهایی دارید. اگر چیزی کم است می‌توانید فهرست خرید تهیه کنید. یا از مواد جایگزین استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر دستور پختی نیاز به گوشت گاو دارد اما شما گوشت بوقلمون دارید از همان استفاده کنید.

مرحله‌ی پنجم

شروع کنید. بعد از انجام دادن خرید می‌توانید براساس برنامه‌ی هفتگی خود، وعده‌های غذایی را تهیه کنید. غذاهایی که در این هفته مورد استقبال اعضای خانواده قرار گرفتند، و آنهایی که موردپسندشان نبود، یادداشت کنید. بعید نیست خانواده‌تان از صبحانه‌ی جدیدی که تهیه کرده‌اید، خوش‌شان نیامده باشد.

مرحله‌ی ششم

برنامه‌ی غذایی خود را اعلام کنید. برنامه‌ را در جایی قرار بدهید که همه‌ی خانواده بتوانند ببینند. دفعه‌ی بعد که از شما پرسیدند چه غذایی داریم به برنامه‌ی غذایی اشاره کنید. قرار نیست با این کار گفت‌وگوی بین شما و اعضای خانواده را متوقف کنیم بلکه قرار است آنها با دیدن برنامه‌ی غذایی دیگر کمتر برای مصرف فست فود به شما فشار بیاورند.

مرحله‌ی هفتم

این کار را هفته‌ی بعد نیز تکرار کنید. مراحل ۱ تا ۵ را دوباره تکرار کنید. برای تهیه فهرست خرید خود دقت زیادی به خرج بدهید و نتایج آزمایش و خطاهای خود را یادداشت کنید.

مرحله‌ی هشتم

برنامه را تغییر بدهید. وقتی برنامه‌ی دو هفته را تهیه کردید آنها را با همدیگر عوض کنید. کودک‌تان فراموش می‌کند دو هفته پیش چه خورده بود. پس لازم نیست بنشینید و برنامه‌ای کاملا جدید بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شانزده =

.:. دریافت اپلیکیشن لاغری و تناسب اندام دکتر لیمو .:.