آشنایی کامل با آسپرین

عوارض جانبی آسپرین چیست ؟

درحال ارسال
🔶 لطفا به این مطلب " امتیاز " دهید :
( امتیاز)
💬 نظرات : ( امتیاز)

آسپرین Aspirin چیست ؟ | آشنایی کامل با موارد استفاده ، عوارض جانبی ، مصرف بهترین دوز آن | آیا میدانید قرص آسپرین برای چی استفاده میشود ؟ | تفاوت 80 و 100

دکتر لیمو : آسپيرين‌ يک‌ داروي‌ رايج‌ است‌ که‌ بدون‌ نسخه‌ پزشک‌ قابل‌ تهيه‌ مي‌باشد. اين‌ دارو يک‌ مسکن‌ غيرمخدر براي‌ تسکين‌ دردهاي‌ خفيف‌ تا متوسط‌ نظير سردرد، دندان‌درد، و دردهاي‌ هنگام‌ عادت‌ ماهانه‌ است‌.

آیا مصرف روزانه آسپرین برای شما مفید است؟

اگر دچار حمله قلبی یا سکته قلبی شده‌اید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند، روزانه یک آسپرین مصرف کنید. مگر اینکه حساسیت جدی یا سابقه خونریزی داشته باشید. اگر خطر ابتلا به حمله قلبی در شما وجود داشته باشد، دکتر بعد از ارزیابی‌های لازم آسپرین را توصیه می‌کند.

آشنایی با سولبوم ( Solbom )
بیشتر بخوانید

با این وجود شما نباید مصرف روزانه آسپرین را به صورت خودسرانه شروع کنید. مصرف گاه به گاه آسپیرین برای اکثر بزرگسالان جهت درمان سردرد، درد یا تب مفید است. در مواردی هم مصرف روزانه آسپیرین ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله خونریزی داخلی را داشته باشد.

چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند ؟

افراد زیر باید روزانه یک قرص آسپرین بچه که حدود ۸۰ تا ۱۰۰میلی‌گرمی است را تا چندین سال و بعضا تا پایان عمر مصرف کنند:

مردان دیابتی بالای ۵۰ و زنان بالای ۶۰ سال و افراد دیابتی که فشار یا چربی خون بالا یا سابقه سکته قلبی در خانواده خود دارند

آشنایی کامل با فلوکستین
بیشتر بخوانید

بیمارانی که رگ قلب‌شان تنگی یا گرفتگی داشته و آنژیوپلاستی شده‌اند و استنت یا فنر دارند

افرادی که عمل جراحی بایپس عروق کرونر شده‌اند و رگ‌های قلب‌شان پیوند شده است

افرادی که سابقه سکته مغزی دائم یا گذرا دارند

بیمارانی که تنگی عروق دارند، اما عمل جراحی نشده واستنت هم ندارند و با درمان دارویی کنترل می‌شوند

کسانی که بیماری عروقی محیطی یعنی تنگی شریان‌های دست یا پا دارند

کسانی که سابقه سکته قلبی دارند

عوارض جانبی آسپرین

اگر این مشکلات برای‌تان به‌وجود آمد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک خود اطلاع بدهید:

• زردی چشم یا پوست.
  • مشکلات تنفسی؛
  • مشکلات شنوایی و زنگ‌زدن گوش؛
  • احساس گیجی؛
  • نشانه‌های خون‌ریزی مثل مدفوع خونی و سیاه، ادرار به رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره، بالا آوردن خون یا ماده‌ی قهوه‌ای رنگ، لکه‌های قرمز رنگ روی پوست، کبودی غیرمتعارف یا خون‌ریزی چشم، لثه یا بینی؛
  • احساس درد در هنگام بلعیدن غذا؛
  • مشکل دفع ادرار یا تغییر در رنگ آن؛
  • قرمزی، تاول، پوست انداختن یا شل شدن پوست از جمله در داخل دهان و بینی؛
  • خستگی و ضعف غیرمعمول؛
  • حالت کلی بیماری یا نشانه‌های آنفولانزا؛
  • واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر، خارش پوست یا متورم شدن نواحی مختلف بدن مانند صورت، لب‌ها و زبان؛
داروهای ضد حساسیت و آلرژی
بیشتر بخوانید

لازم نیست برای این عوارض جانبی به پزشک مراجعه کنید (اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشتند یا برای‌تان مشکل‌ساز شدند باید به پزشک اطلاع بدهید):

• تهوع و استفراغ؛
  • سردرد؛
  • گاز معده و سوزش سر دل.
  • اسهال یا یبوست؛

آسپرین ممکن است با داروهای دیگر اثر متقابل داشته باشد. هیچ‌وقت آسپرین را با داروهای زیر مصرف نکنید:

• پروبنسید.
  • سیدوفوویر؛
  • کتورولاک؛

تداخلات دارویی با آسپرین

• واکسن واریسلا (ویروس عامل بیماری آبله‌مرغان).
  • آلندرونات؛
  • بیسموت ساب‌سالیسیلات؛
  • داروهایی که برای جلوگیری یا درمان‌ لخته شدن خون استفاده می‌شوند مثل انوکساپارین، هپارین، تیکلوپیدین و وارفارین؛
  • داروهای دیابت یا گلوکوم (آب‌سیاه چشم) مثل استازولامید و متزولامید؛
  • داروهای نقرس؛
  • فلاوکوکسید؛
  • داروهای ضددرد و التهاب یا اصطلاحا NSAIDها مانند ایبوپروفن و نپروکسن؛
  • انواع دیگر آسپرین و داروهای شبیه آن؛
  • پمترکسد؛
  • مکمل‌های گیاهی مثل گاو‌ چشم (بابونه‌ی زرد)، سیر، زنجبیل، گینکو (درختی که در آسیای شرقی می‌روید) و شاه‌بلوط هندی؛
  • سولفین‌پیرازون؛
  • الکل؛
آشنایی کامل با فیبرینوژن
بیشتر بخوانید

نکته‌ی مهم: هدف ما در اینجا این است که اطلاعات رایج را در اختیار شما قرار بدهیم، بدیهی است که هر دارویی می‌تواند اثر متفاوتی روی افراد مختلف داشته باشد. پس ممکن است این اطلاعات تمام احتمال‌های ممکن را در نظر نگیرند. این اطلاعات به هیچ عنوان جایگزین دستور پزشک نیستند و همیشه باید با پزشک‌تان در مورد اثر متقابلی که ممکن است آسپرین با داروها، ویتامین‌ها، مکمل‌ها و گیاهان دارویی داشته باشد مشورت کنید.

بهترین دوز مصرف آسپیرین چیست؟

دکتر درباره این که چه دوزی برای شما مفید است، توضیح خواهد داد. دوزهای پایین آسپرین از جمله ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم (میلی گرم) است. اما رایج‌ترین دوز آن که می‌تواند مؤثر واقع شود، ۸۱ میلی گرم است. اما بنا به تشخیص، ممکن است پزشک از دوز ۷۵ تا ۳۲۵ (قوی‌ترین قرص) را برای شما تجویز کند.

آشنایی کامل با هالوپریدول
بیشتر بخوانید

اگر دچار حمله قلبی شده‌اید یا استنت قلبی دارید، بسیار مهم است که آسپیرین و سایر داروهای مربوط به خون را دقیقاً همانطور که توصیه می‌شود، مصرف کنید. استنت یا فنر قلبی ، فنری است که برای جلوگیری از انسداد مجدد رگ‌های خونی استفاده می‌شود.

هنگامی که رگ‌های خونی مثل عروق کرونری یا رگ‌های مغزی در اثر رسوب پلاک‌ها مسدود می‌شود، از استنت استفاده می‌کنند. فنرهای قلبی سایزها و بافت‌های متفاوتی دارند. بر اساس اندازه رگ سایز آن را انتخاب می‌کنند. معمولاً به حالت توری‌های فلزی است که مانع از انسداد رگ شده و جریان خون را تسهیل می‌کند.

چگونه باید آسپرین مصرف کنم؟

مصرف آسپیرین دقیقا بر طبق دستورالعمل روی جلد و یا با تجویز پزشک صورت می گیرد. بدون دستور پزشک از مصرف دوزهای بالای آسپرین اکیدا خودداری کنید.

آشنایی کامل با پروپرانولول
بیشتر بخوانید

در صورتی که آسپرين سبب درد معده در شما شود، بهتر است با معده خالی مصرف نشود. قرص های جویدنی آسپرین، بهتر است قبل از بلعیدن کاملا جویده شوند.

اگر از قرص های معمولی آسپرين استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های دوز را در نظر بگیرید. در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، پیش از جراحی در مورد مصرف آسپرین به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد از آن برای مدت کوتاهی استفاده نکنید.
از آنجا که آسپرین  معمولا در صورت نیاز و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد، شما ممکن است در برنامه دوز قرار نداشته باشید. اما چنانچه در برنامه مصرف آسپرين هستید،  به یاد داشته باشید که از دوز مورد نظر استفاده کرده و در صورتی که مصرف یک دوره را فرموش کردید، در ساعت بعدی آن را مصرف کنید اما از داروهای اضافه دیگر برای جبران دوز مصرفی استفاده نکنید.

آشنایی کامل با قرص سی لاکس
بیشتر بخوانید

آسپرین را در کجا باید نگه‌داری کنید؟

آسپرین را دور از دسترس بچه‌ها قرار بدهید. آسپرین باید در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و به دور از گرما و رطوبت نگه‌داری شود. اگر آسپرین بوی سرکه‌ی شدید داد آن را مصرف نکنید. بعد از تاریخ انقضا، داروهای استفاده نشده را دور بریزید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز هر گونه از علائم  زیر هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید.

✔ علائم آلرژیک به آسپیرین دارید، از جمله تنفس سخت، تورم صورت، لب ها، زبان و یا گلو

✔ سردرگمی

✔ توهم

✔ تورم یا درد طولانی مدت بیش از 10 روز